Bijzondere OR

di, 03/07/2012

De organisatie wordt aangepast rekening houdend met de opstart van RD79 in Gueugnon.

  • BUL3 en BS2 zitten dan mogelijk in overcapaciteit maar blijven in continu. De druk op kostenverlaging blijft echter hoog, daarom wil men daar naar een maximale invoering van economische werkloosheid. Men wil ook de stilstanden concentreren op de zondagen. Deze werkloosheid zal pas in voege treden nadat het werk van Gueugnon wegvalt en dit niet gecompenseerd wordt door iets anders.
  • BUL1 gaat dicht na het collectief verlof. De aanwezige personen gaan dan terug naar hun machine. Er zal op termijn binnen BUL2 – BUL3 – BAL een pool gemaakt worden met mensen die naar BUL1 zouden kunnen indien nodig.
  • BVL2 gaat terug in continu vanaf september (indien mogelijk) Dit met 5 man per ploeg ipv de huidige 6 man, gezien er nog geen volledige bezetting van de machine zal zijn wanneer ze in continu zitten.
  • SKP1 gaat niet onmiddellijk uit continu maar er zal op korte termijn besproken worden wat er dient te gebeuren.
  • Men gaat op zoek naar synergieën tussen BS2 & LS2 en tussen BS2 & BVL2.
  • Verder wil men nu al nadenken over de kostprijs van de brugpensioenen. Volgens de directie zou het niet logisch zijn dat mensen systematisch met brugpensioen worden gestuurd en dat men langs de andere kant mensen zou moeten aanwerven. Wij hebben een andere visie hierover. De mensen kunnen nu reeds een jaar later op brugpensioen. Dit levert al geld op voor het bedrijf en zoals de directie ons altijd heeft voorgehouden, wij hebben niets te maken met Sidmar.
  • Voor de staalfabriek wijzigt er niets. Er is momenteel nog een overcapaciteit van 3 miljoen ton in Europa. Na de sluiting van de staalfabriek van Krefeld (zeker) en deze van Bochum (mogelijk in 2016) zal er nog een overcapaciteit zijn van 1,5 miljoen ton. Men hoopt na het samengaan van Outokumpo en Inoxum een aantal van hun klanten over te nemen en zo onze staalfabriek meer te bezetten.